zondag 23 november 2014

(Marit) How to leren!

(geschreven door gastblogger Marit)


Bijna iedereen die op de middelbare school zit heeft er last van: toetsweek oftewel toetsen. In deze gastblog bespreek ik mijn top 5 leertips voor jullie!



TIP 1: plannen
Het is slim om het leren in te plannen want als je een toetsweek hebt dan zijn er opeens een heleboel toetsen en kan je het niet meer overzien. Maak daarom 1 á 2 weken een planning zodat je alles goed ge-ordend hebt!

TIP 2: samenvattingen!
Als je samenvattingen van een vak/hoofdstuk maakt kan je heel gemakkelijk leren, je hebt namelijk alle informatie die belangrijk is alvast opgeschreven op papier waardoor er sowieso altijd alwel informatie is blijven hangen. Het handige aan zo’n samenvatting is dat alle belangrijke dingen er in staan, hierdoor hoef je niet je hele boek te pakken met allemaal overbodige tekst maar pak je gewoon je samenvatting en ga je leren!

TIP 3: een rustige werkplek.
Ga op een plek leren waar je niet teveel wordt afgeleid. Ik raak altijd snel afgeleid door dingen die in en om het huis gebeuren hierdoor kan ik me niet goed concentreren. Ik was de afgelopen toetsweek bij mijn opa en oma en daar was het lekker rustig dus kon ik me goed concentreren! Zoek dus een plek waar jij je fijn voelt en je je goed kunt concentreren!



TIP 4: muziek.
Ik kan me altijd goed concentreren als ik muziek op heb. Het liefst met een koptelefoon op en lekker hard, hierdoor hoor ik de geluiden die in en om het huis zijn niet of nauwelijks meer!

TIP 5: echt leren!
Als je je samenvattingen hebt, een fijne werkplek hebt gevonden en een lekker muziekje op hebt moet je toch nu echt gaan leren! Ik heb er dan geen zin meer in, ik pak m’n mobiel en ga WhatAppen, op instagram of andere dingen. Maar t is nu wel tijd om te gaan leren want je wilt toch wel goede cijfers halen. Dus weg met die telefoon en aan de slag. Leg ook alle andere afleidende dingen weg zoals een afstandsbediening, laptop noem maar op! YOU CAN DO IT!

Dit was mijn top 5 aan leertips voor het leren aan toetsen, deze tips werken bij mij altijd wel goed!
Wat is jou top tip die je met mij wilt delen?

Love,
Marit

Geen opmerkingen: